Marttailua 2021

Alkuvuosi 2021 on ollut toimintojen perumista koronan vuoksi.

9.3. Leppävirran Marttojen vuosikokous pidettiin Leppärenkaalla ja vuosikokouksen jälkeen hallituksen järjestäytymiskokous. Kokouksissa tehtiin seuraavat valinnat:

Vuoden 2021 hallitus
puheenjohtaja Raija Fingeroos (2020-2021)
varapuheenjohtaja ja taloudenhoitaja Asta Poikkimäki (2020-2021)
sihteeri Helena Alanne (2021-2022)

Hallituksen muut jäsenet
Vööbe Heiskanen (2020-2021)
Rauni Lamberg (2020-2021)
Riitta Kosunen (2021-2022)
Eeva Pehkonen (2021-2022)

Savon Marttojen (piirin) kevät- ja syyskokousedustajat 2021 (1 edustaja alkavaa 100 jäsentä kohden)
varsinaiset Helena Alanne ja Eeva Pehkonen
varalla Raija Fingerroos ja Riitta Kosunen

19.3. veimme kynttilät hautausmaalle muistokivelle poisnukkuneille Martoillemme ja yhdistyksen perustajamartoille.

Ke 9.6. aloitimme taas toiminnan perennanvaihdolla Leppävirran torilla sekä kunnostettiin Marttaruusupenkki kirkkopuistossa.

La 10.7. pääsimme vihdoin katsomaan Kaunis Veera musiikkikomediaa Nilsiän Louhosareenalla. Kävimme ensin syömässä Nilsiässä ravintola Pöllissä ja sen jälkeen lähdime Louhosareenalle.

Su 25.7. teimme martanpäiväretken Jäppilan kievariin syöden hyvää ruokaa. Vatsat täynnä menimme katsomaan Leila ja Veikko Koukosen puutaidepihaa, jossa omistaja on vuosien varrella veistellyt puusta luonnollisen kokoisia eläimiä. Esittelyn jälkeen lähdimme päiväkahveille läheiselle Heponiemen tilalle.

La 7.8. yhdistys osallistui Valoa ja Virtaa tapahtumaan. Meillä oli työpaja - macrame avaimenperä, nuorin oli esikouluikäinen ja teki hienon avaimenperän isänsä opastuksella. Esittelimme myös työpajassa neulekehikolla neulomista.

Ti 12.8. savusaunaretki Mirja Erosen mökille. Ruokailu oli suunniteltu ensin Tulenliekkiin mutta ravintoloitsija soitti ja ilmoitti koronatartunnan saaneen henkilön olleen heillä syömässä edellisenä päivänä, joten jätimme Tulenliekin väliin ja kun olemme nohevia marttoja taikoi meidän ruokamartta Vööbe eväät Mirjan luo. Mirja tarjosi meille päiväkahvit ja yhdistys tarjosi saunajuomat. Osallistujia oli runsaasti.

Ke 1.9. pidettiin sienineuvontaa torilla, missä keruutuoteneuvoja Pirjo Soininen ja sienimartat Rauni Lamberg ja Ritva Harjuveteläinen esittelivät keräämiään sieniä. Soisalon Seutu-lehti teki jutun.

Ti 7.9. Seija Tirkkonen kertoi Karvikin kartanon historiasta marttailtapäivänä.

Ti 5.10. vietimme puuroiltaa nuorisoseurantalolla, samalla juurileipäasiaa ja
muistelua juurileivonnasta. Keitetty gluteenitonta kaura-omenapuuroa. Lisukkeena omenasose ja puolukkasoppa.

Ke 3.11. Vööbe Heiskanen kävi laulattamassa Attendon asukkaita.

Ti 9.11. macrame marttailta Leppärenkaalla. Aila Paavilainen neuvoi seinäkoristeen teossa.

La 13.11. pikkujouluruokailu Villa Wallessa Leppävirralla. Syötiin hyvä joulumenu ja kierreltiin talossa katsomassa eri aiheilla sisustettuja huoneita.

Ti 30.11. yhdistyksen puheenjohtaja Raija Fingerroos ja Rauni Lamberg kävivät viemässä  jäsenten neulomia sukkia ja muita neuleita sekä 5 kpl á 40€ lahjakortteja Leppävirran seurakunnan diakonille.

To 9.12. vierailimme Alapihan kartanossa. Kirsi Moisander esitteli taloa ja kertoi talon historiasta. Lopuksi joimme makoisat kahvit ja söimme glögikakkua ja torttuja.

Tänä jouluna emme laittaneet Soisalon Seutu-lehteen perinteistä joulutervehdystä vaan käytimme lehti-ilmoituksen hinnan diakonia lahjakortteihin.