Marttailua 2020

MARTTAILUA 2020

Aloitimme vuoden yritysvierailulla Varkauden Marimekolle. Tarjolla oli pientä purtavaa ja hyviä alennuksia tuotteista. Käsityökerhoa ehdimme pitää muutaman kerran ennen koronapandemian alkua. Martat oli myös tarjoilemassa seurakunnan Arkilounastapahtumassa pappilassa.

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin 18.2. Leppärenkaalla. Hallituksen puheenjohtajana  jatkoi Raija Fingerroos ja erovuorossa olevat hallituksen jäsenet valittiin uudelle kaksivuotis kaudelle. Vuoden 2020 hallituksen jäsenet ovat Asta Poikkimäki varapj, Helena Alanne sihteeri, Rauni Lamberg, Eeva Pehkonen, Vööbe Heiskanen ja Riitta Kosunen.

Maaliskuun marttailtaan saimme ammattijärjestäjän Nina Päivisen Tavarataiturista. Kaikilla meillä on tuota maallista mammonaa yllin kyllin, joten hyvät ohjeet olivat paikallaan miten tavarat pidetään hallinnassa ja järjestyksessä. Nina myi myös ympäristöystävällisä kodin puhdistusaineita. Ilta oli todella suosittu.

Maaliskuun puolivälissä tulikin totaalinen stop kaikelle marttatoiminalle ja kesti heinäkuun loppuun.

Aloitimme elokuussa 04.08.. uudelleen marttatoiminnan vierailulla Sahala Herbs Oy:llä Rautalammilla. vietimme mukavan iltapäivän yrttisaunassa ja söimme myöhäisen lounaan.

Sienineuvontapäivä torilla ke 26.08. mukana kotitalousasiantuntija Heta Nykänen Savon Martoista oli paikalla neuvomassa. Järjestäjänä oli SoisalonMartat. Meidän yhdistyksestä oli  mukana neuvomassa sienimartta Rauni Lamberg.

Kukkiensidonta ti 08.09. oli suosittu. Marttajäsen Marketta Kasanen neuvoi miten tehdään hienoja kukkasidontoja osto- ja luonnonkukista.

Lokakuu on puurokuu - kerätään varoja marttojen kehitysyhteistyöhön tytöille ja naisille Kamerunissa, Etiopiassa ja Malawissa.  Pidimme Ti 13.10. marttaillan  Nuorisoseuran talolla. Valmistimme uunitattaripuuroa omenakiisselin kera. Vapaaehtoinen maksu kehitysyhteistyön hyväksi kerättiin (70€) ja joka lahjoitettiin Marttaliiton kansainvälisen toiminnan keräystilille. Täältä voit lukea lisää Martat Afrikassa 40-vuotta  https://www.martat.fi/martat/marttajarjesto/kansainvalinen-toiminta/martat-afrikassa-40-vuotta/

Marttailtapäiväna  ma 26.10.Kuopion FysioSeniorista fysioterapeutti Laura Rantala luennoi lantionpohjan toimintahäiriöistä. Osallistujia oli runsaasti.

Ti 17.11. teimme yritysvierailun Via Paula Lifestyle, Matkailukeskus Unnukka. Illan aikana tehtyihin ostoksiin saatiin 20% alennus, lisäksi pienen muistamisen (arvo 4,90€). Tarjolla oli glögia ja pientä purtavaa.

To 03.12.20 yhdistyksen pj Raija Fingerroos ja sihteeri Helena Alanne veivät perinteiset joulumuistamiset Leppävirran seurankunnan diakoniatyölle yhdistyksemme jäsenten neuolomia miesten, naisten ja lasten sukkia sekä  lohtuhuivia. Yhdistys lahjoitti viimeiset Kaarina Monnin lahjoittamat  syntymäpäivärahat lahjakortteina jaettavaksi vanhuksille (8 kpl á 40€). Yhdistys lahjoitti myös jaettavaksi vähävaraisille lapsiperheille lahjakortteja (5 kpl á 50€). Lahjakortit ovat K-supermarkettiin.