29.03.19 yhdistyksen syntymäpäivä

Martat muistamassa perustajajäseniä ja kunniajäseniä

Marttajärjestö täytti 29.03.2019 kunniakkaat 120 vuotta. Leppävirran Martat kävivät kunnioittamassa Hännilän hautausmaalla Leppävirran Martat ry:n perustajajäsenten ja kunniamarttojen muistoa.

Leppävirran Martat perustettiin 19.03.1946 nykyisen Kivelän koulun puisessa oppilasruokalassa. Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Alina Holi, sihteeriksi Elli Aro ja rahastonhoitajaksi Hellin Brax mainitakseen muutamia.

Tuohon aikaan Leppävirralla oli perheiden pyykinpesumahdollisuudet heikot, joten uuden marttayhdistyksen toimintaansa rahoittaakseen martat puuhasivat pyykkituvan ja pyykkilaiturin Kalmalahden rannalle, jota sai käyttää kaikki tarvitsevaiset kohtuullista vuokraa vastaan. Toiminta oli käytössä siihen asti kunnes Leppäkerttu-hotelli rakennettiin (1976). Menetetyn laiturin tilalle marttojen aloitteesta kunta rakensi uuden hienon pyykkilaiturin virran rannalle ja epävirallisesti sitä kutsuttiinkin ”marttoinlaituriksi”. Vielä muutama vuosi sitten laituri oli olemassa, tosin huonossa kunnossa.

Pyykkihommat puhuttelevat marttoja vielä tänäkin päivänä ja martat ovat yhdessä Kirkonkylän asukasyhdistyksen kanssa puuhaamassa uutta matonpesupaikkaa Juottorannan läheisyyteen. Nykyinen kirkonkylän ainoa matonpesupaikka on kesäisin ruuhkautunut johtuen matonpesijöiden runsaasta määrästä, joten uusi pesupaikka tulisi todella tarpeeseen.